PSYCHOTERAPIA

Sylwia Woronowicz pracuje z osobami dorosłymi. Prowadzi psychoterapię krótko- i długoterminową, konsultacje psychologiczne/psychoterapeutyczne, interwencję psychoterapeutyczną w ramach interwencji kryzysowej. W swojej pracy stosuje zarówno podejście strategiczne, nastawione na cel jak i interwencję polegającą na towarzyszeniu i wspieraniu procesu inicjowania doświadczenia, zmiany i integracji nowych doświadczeń pacjenta oraz ich przeżywania. Specjalizuje się w problemach dotyczących kryzysów i trudności w związkachdystymii, choroby afektywnej dwubiegunowej (ChAD), zaburzeń: depresyjnych, lękowych, osobowości (m.in. narcystycznych, borderline), odżywiania, snu oraz sytuacji żałoby (reakcji po stracie).

Sylwia Woronowicz o kontakcie z pacjentem i prowadzonej psychoterapii:

„- Moja zdolność budowania bezpiecznej i otwartej atmosfery pomaga ludziom czuć się wystarczająco swobodnie aby mówili o swoich problemach – czegokolwiek dotyczą. Podczas spotkania jestem bardzo obecna: jestem w stanie w tym momencie być całkowicie z tobą. Jestem uważna zarówno na naszą relację terapeutyczną, jak i problemy którymi potrzebujesz się podzielić oraz zmiany, których dokonujesz na poziomie świadomym i nieświadomym.”

KONCENTRACJA NA EFEKTACH
„-Ważna jest dla mnie także uważność w związku z problemami, z którymi się pojawiasz i które cię niepokoją. W mojej pracy terapeutycznej jestem pragmatyczna, a zarazem intuicyjna. Zwykle dosyć szybko dostrzegam i wiem, co się z tobą dzieje. Będę cię pytać o twoją historię oraz o historię związaną z twoim problemem, a także jak oddziaływał na ciebie. Będę potrzebowała zrozumieć, jak problem się rozwijał i w jaki sposób funkcjonuje. Będę pytać jak się czujesz, co myślisz, jakie masz przekonania. Zadam wiele pytań dotyczących twojej osobistej historii, aby pomóc ci uporządkować jego przyczyny i odkryć sposoby poradzenia sobie z nim. Podzielę się z tobą tym co słyszę, czuję, widzę, że się dzieje. Zaproponuję albo jak możemy wspólnie sobie z tym poradzić, albo jak będziesz mógł sobie z tym radzić samodzielnie. Powiem ci, czy uważam, że w twoim postępowaniu są widoczne jakieś wzorce, mechanizmy i podpowiem jak je zmienić. Będę ci towarzyszyć w całym procesie psychoterapeutycznym – będę aktywnym jego uczestnikiem.”

ZWIĄZKI I RELACJA PSYCHOTERAPEUTYCZNA
„- Zaufanie w relacji/kontakcie z kimś kto rozumie, dostrzega i akceptuje ciebie takim jakim jesteś jest wyjątkowe i cenne. Pomaga w byciu sobą, tzn. abyś czuł się dobrze sam ze sobą, oraz żebyś mógł podążać coraz dalej i głębiej. Relacja terapeutyczna pomaga także być coraz bardziej świadomym z jakimi uczuciami, myślami, przekonaniami i oczekiwaniami wchodzisz w różne związki, ponieważ chwilami będzie się to także pojawiać właśnie w naszej relacji psychoterapeutycznej. Psychoterapia może być dobrą sposobnością/przestrzenią abyś uważnie mógł przyjrzeć się i wybrać nowe drogi, wzorce, modele, sposoby funkcjonowania w związkach z ludźmi.”

WAŻNY JEST PROCES PSYCHOTERAPEUTYCZNY
„- Będą chwile, kiedy tym czego będziesz potrzebować najbardziej, będzie empatyczny świadek, współczujący towarzysz  twojego cierpienia lub procesu zmian – silny i wspierający sojusznik, aby pomóc ci przejść przez to, co trudne w taki sposób, jakiego potrzebujesz. Dostęp do wspierającego sprzymierzeńca może być szczególnie ważny, jeśli przeżywasz żałobę lub zmagasz się z bolesną traumą. Świadomość tego, co zachodzi w twoim doświadczeniu – co czujesz, myślisz, o czym jesteś przekonany – jest także pomocna. Ta świadomość pomoże ci lepiej zrozumieć i zaakceptować siebie i twoje relacje z innymi.

Jestem wyszkolona w wielu podejściach psychoterapeutycznych m.in. Psychoterapii Neurolingwistycznej, Gestalt, EMDR, Analizie Transakcyjnej, podejściu systemowym, ericksonowskim, psychosomatoterapii, mindfulness.

W psychoterapii wybieram to podejście lub jego elementy, w związku z którym wiem i czuję, że będzie najlepiej odpowiadać twoim potrzebom. Często zadaję pytania jak się czujesz, czego doświadczasz: jakich myśli lub przekonań jesteś świadomy, co się dzieje z twoim ciałem – jakich doznań z niego płynących jesteś w danym momencie najbardziej świadomy. Czy przychodzą ci do głowy jakieś skojarzenia, wyobrażenia, wspomnienia, fantazje. Z jakimi uczuciami, emocjami masz w danym momencie kontakt.

Świadomość tego, co jest obecne w twoim aktualnym doświadczeniu może pomóc ci poczuć się mniej napiętym, niespokojnym, bardziej wyciszonym, stabilniejszym, zrównoważonym. Z czasem ta samoświadomość może pomóc ci poczuć się bardziej komfortowo z własnym ciałem, wyklarować to, kim jesteś i umożliwi ci dokonywanie wyborów i podejmowanie decyzji które będą dobre dla ciebie.

Będę badać wspólnie z tobą, jakie podejście zadziała najlepiej dla ciebie i w twojej sytuacji. Będę mogła podpowiedzieć, jakie podejście zadziała najlepiej w twoim przypadku, a być może ty będziesz mieć jakieś konkretne na myśli.

W każdym wypadku pracujemy w kontakcie i zgodnie z założeniem, że najważniejsze jest, aby było to odpowiednie dla ciebie.